În câţiva ani românii vor putea traversa tara cu maşini electrice fără să se teamă că vor rămâne în pană de baterie.
Cel puţin asta este promisiunea autorităţilor, care anunţă că vor da bani pentru instalarea prizelor electrice de încărcare rapidă în toată România.
Şi Uniunea Europeană ne dă bani ca să instalăm adevărate “benzinării electrice” pentru a ne conecta cu restul Europei şi a nu rămâne în urmă.
Pe Dragoş Ştefănescu l-am găsit alimentându-şi maşina la una din puţinele prize cu încărcare rapidă din Bucureşti. A venit din Constanța, merge la munte cu maşina sa 100% electrică. Are autonomie de 230 de kilometri, aşa că a făcut un popas în Capitală, dar a avut de trei ori ghinion până să găsească o staţie de încărcare liberă.
“Erau ocupate respectiv, scoase din uz şi s-a întâmplat să fie asta disponibilă. Nu mi s-a întâmplat până acum”, spune Dragoș.
De altfel, din cauza lipsei “benzinăriilor electrice” românii evită maşinile electrice, chiar dacă statul acoperă 10.000 de euro din preţ.
O maşină se poate încărca 80% în numai 30 de minute. Următoarele generaţii vor fi mult mai rapide, se vor încărca în 15 minute, dar au nevoie de o staţie de încărcare rapidă, care să poată face concurenţă benzinăriilor clasice.
Administraţia Fondului de Mediu a alocat 20 de milioane de euro pentru a instala în locuri publice, parcări, benzinării, puncte de încărcare rapidă. Surse din cadrul Ministerului Mediului spun că aşteaptă un aviz de la Consiliul Concurenţei ca Administraţia Fondului de Mediu să poată da bani primăriilor, marilor magazine şi celor care vor să instaleze puncte de încărcare rapidă.
Staţiile electrice vor apărea de-a lungul principalelor drumuri naţionale şi autostrăzi, din 80 în 80 de kilometri, ca să nu mai ai emoţii chiar şi când ieşi din oraş. Proiectul ar putea începe în acest an şi ar dura 4 ani.
Până atunci, Uniunea Europeană încearcă să nu ne lase izolaţi, câteva companii auto şi energetice au luat bani de la Bruxelles pentru acelaşi lucru.
România rămâne la coada Europei la numărul de maşini electrice înmatriculate. În Norvegia, jumătate din cele vândute anul trecut au fost electrice. În ţara noastră, mai puţin de 500.