Cu câteva ore înaintea ședinței Comitetului Executiv al PSD în care se decide soarta actualului Guvern, premierul Mihai Tudose a ținut să participe la semnarea contractului pentru Podul peste Dunăre de la Brăila, organizată la sediul Ministerului Transporturilor.
Foto: Podul Fatih Sultan Mehmet din Istanbul, proiectat de japonezii de la IHI
Semnarea contractului pentru proiectarea şi execuţia podului suspendat peste Dunăre, în zona Brăila, reprezintă un mare pas înainte pentru România şi o intrare în normalitate, fiind vorba de un proiect despre care se discută din anii 80, a declarat luni premierul Mihai Tudose, originar chiar din orașul dunărean, în cadrul unei conferinţe de presă derulate la Ministerul Transporturilor.
Ministrul Transporturilor, Felix Stroe, este unul dintre susținătorii premierului în cadrul votului ce va avea loc luni după-amiază.
În luna octombrie, asocierea Astaldi S.P.A. – IHI Infrastructure Systems Co. Ltd. a fost declarată câştigătoarea contractului pentru proiectarea şi execuţia podului suspendat peste Dunăre, în zona Brăila, lucrare cu o valoare de aproape două miliarde de lei, fără, TVA, considerată cel mai amplu proiect de infrastructură din ultimii 27 de ani.
Inițial licitația și rezultatul acesteia au fost contestate la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) de către mai multe firme chineze participante la licitație, asociate cu asfaltatorul român Dan Beșciu, deținătorul firmei Euro Construct Trading 98. După două insuccese în fața CNSC, asocierea firmelor chineze și română au renunțat să mai conteste licitația și la Curtea de Apel București.
”Semnarea contractului reprezintă intrarea în normalitate. Este un proiect discutat din anii 80. Sunt aproape 40 de ani de când se tot discută despre acest lucru. Este un pas imens. (…) Din acest moment, s-a intrat în linie dreaptă. Este un obiectiv major şi din punct de vedere al infrastructurii rutiere de legătură între provinciile istorice, începând cu nordul Moldovei şi terminând cu Dobrogea. Este şi un element de siguranţă naţională, este şi un element de normalitate”, a afirmat Tudose.
Traversarea Dunării între județele Brăila și Tulcea are loc în prezent cu ajutorul câtrova bacuri deținute de două societăți din zonă. În condiții de ceață sau noaptea bacurile nu circulă. Realizarea podului va face ca traversarea Dunării să se facă mult mai rapid. Beneficiile se vor simți asupra turismului din Delta Dunării, Litoral, și transportului de mărfuri pe cale rutieră înter Portul Constanța și regiunea Moldovei.
Banii puțini pentru 2018
Banii prevăzuți pentru acest proiect în 2018 nu sunt mulți. Bugetul Ministerului Transporturilor prevede pentru podul dunărean în acest an o sumă de 23,8 milioane lei, infimă față de întrreaga valoare a contractului de aproape 2 miliarde de lei. Din banii prevăzuți nu se va putea face nici măcar proiectarea podului. Standadele actuale prevăd o pondere a activităților de proiectare în jurul a 3%-5% din totalul contractului, in cazul de față de aproximativ 60-100 milioane lei.
Proiectul de investiţie, cu o lungime totală de 23,413 km cuprinde inclusiv proiectarea şi execuția drumului principal, Brăila – Jijila şi a drumului de legatură cu DN22, Smârdan – Măcin. Podul va avea un sistem de suspendare cu un cablu principal şi tiranţi verticali de legătură între tablier şi cablul principal, iar blocurile de ancorare sunt integrate în teren şi sunt localizate în afara digurilor Dunării.
”Lungimea totală a acestuia va fi de 1.974,30 metri la care se adaugă două deschideri laterale de 489,65 metri, pe malul dinspre Brăila şi 364,65 metri pe malul dinspre Tulcea. De o parte şi de alta vor fi construite două viaducte de acces, în lungime de câte 110 metri, care se vor adăuga lungimii podului suspendat. Gabaritul pe verticală al podului suspendat va fi de cel putin 38 m de la nivelul maxim de inundaţie al Dunării, astfel încat să fie indeplinite criteriile de navigaţie fluvială. Laţimea totală a podului suspendat de la Brăila va fi de 31,70 metri. Calea pe pod va avea 22,00 metri şi va fi alcatuită din 4 benzi de circulaţie de câte 3,50 m laţime fiecare, 4 benzi de încadrare de câte 0,5 m laţime, două acostamente de 1,50 m lăţime şi o zonă mediană cu lăţimea de 3,00 m. La acestea se adaugă, de o parte şi de alta, 2 benzi adiţionale pentru trafic pietonal, biciclete şi întreţinere, trotuarele având laţimi de câte 2,80 m fiecare”, spunea recent Compania de Drumuri. Lucrările vor fi făcute de firma Astaldi, asociată cu cea japoneză IHI.